Pharmatrepeneur Tips

PHARMATREPENEUR TIPS
TIPS kepada PRP
Isu penempatan PRP adalah antara terhangat selain isu RUUF. Setiap tahun lebih kurang 1000 graduan farmasi dikeluarkan dari 17 IPTA & IPTS. Dengan kegawatan ekonomi maka pengambilan penempatan latihan untuk mereka(PRP) di hospital kerajaan lebih kurang 30% sahaja pada tahun ini. Selebihnya perlu mengambil inisiatif sendiri disektor swasta yg telah mendapat pengiktrafan dari KKM. Ketika ini hanya 281 premis swasta yg menawarkan tempat PRP. Dengan graduan 2016 yg bakal tamat tidak lama lagi maka terdapat lambakan nyata jumlah PRP yg gagal mendapat tempat.
Jika dilihat bilangan Farmasi Komuniti di Malaysia melebihi 3000 premis. Tetapi tidak sampai 10% berminat mengambil PRP. Antara faktor utama ialah
- kegawatan ekonomi menyebabkan kuasa pembelian jatuh dan margin yg kecil menyukarkan pembiayaan gaji PRP
- dasar kerajaan yg tidak menyebelahi para peniaga seperti kenaikan gaji minimum,GST & peningkatan inflasi sudah cukup membebankan sektor swasta.
- Gaji PRP ditetapkan oleh kerajaan sudah cukup membuatkan pihak swasta tawar hati.
- attitude PRP yg tidak mahu bekerja keras, tidak berdisplin serta lari semasa tempoh latihan membuatkan pihak swasta serik (sudah byk yg dilaporkan).
-Selain itu sebilangan besar graduan farmasi masih mengharapkan hospital kerajaan atas alasan latihan klinikal yg lebih terperinci.
Sebagai senior suka saya menasihatkan adik2 bahawa :
1) segera adaptasikan diri.
Zaman anda tidak sama dengan senior anda. Mereka tidak sempat menganggur lama, nama sudah dipanggil untuk PRP.
Zaman anda adalah zaman struggle & anda perlu pandai mengadaptasikan diri supaya tidak ketinggalan.

2) Jangan jadikan Klinikal fokus anda.
Dengan pembayaran bonus pada penjawat awam adalah pd kadar 'flat rate' akhir2 ini ia sudah cukup memberikan 'hint' bahawa kegawatan ekonomi terus berlaku & sudah tentu keupayaan pengambilan PRP di hospital kerajaan akan terus terhad.

3) Be opportunist
Rebutlah segala peluang yang anda didepan mata anda. Adakah anda sedar bahawa saingan utama anda ketika ini adalah MASA. Semakin lambat anda bertindak maka semakin jauh anda ketinggalan.

4) Be lone ranger
Jangan terikut ikut dengan kelompok kawan anda. Kawan dapat hospital maka anda berharap nasib anda serupa. Belajar bergerak sendirian & ia lebih mudah untuk anda bertindak pantas mengatur perjalanan hidup anda.

5) Buang 'skeptical thinking' tentang gaji yg kecil jika ditawarkan.
Ambil sahaja. Buktikan pada mereka anda bernilai lebih dari itu. Semasa dlm latihan, berikan idea & pandangan yg bernas,unik & 'rare' kepada majikan. Percayalah jika idea anda dpt memberikan impak positif kepada syarikat sudah tentu anda akan dpt pulangan yg positif juga kan.

6) hantar resume sebanyak mungkin & yg paling penting follow up, follow up dan follow up.
Kekerapan anda membuat follow up menunjukkan anda adalah seorang yg tidak berputus asa ia boleh mengetuk pintu hati bakal majikan anda.

Dalam masa yg sama terus berusaha & berdoa supaya perjalanan hidup anda dipermudahkan. Semoga anda semua sentiasa berjaya dunia & akhirat

Nota : Kenapa saya memilih Razzi sbg PRP?
Sbb dia satu-satunya yg berani follow up saya personally berkali-kali secara PM,whatsapp & telefon padahal ketika itu off day saya (berani betul dia kacau cuti saya. he..he..)

Azlaini Bt Muhamad@Mohamed
Registered Pharmacist & Co-founder
Farmasi Sihat Sdn Bhd & Alterny Health


About Us

  • Farmasi Sihat

    Farmasi Sihat Sdn.Bhd ditubuhkan pada Februari 2005 dan kini kami beroperasi di Rengit, Pagoh, Senggarang & Simpang Renggam (Johor)